Afkicken wiet

Telefoonverslaving

200x200+telefoon+koffie+in+hand.jpg

Kun jij je telefoon niet wegleggen? Denk jij je telefoon te horen, terwijl dat niet zo is? Check je bijna voortdurend je social media? Kijk je toch even op je telefoon als je met iemand praat? Zit je, als je even niets te doen hebt, meteen op je telefoon? Herken jij je hierin? Dan kun je telefoonverslaafd zijn.

De smartphone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het is reuzehandig, maar het oefent ook een grote aantrekkingskracht uit. Zo’n rood bolletje rechtsboven in het icoontje van de app maakt je nieuwsgierig. Je wilt weten wat er is, wie wat geschreven heeft, welk nieuws je nu weer toegestuurd hebt gekregen. Veel mensen hebben hun telefoon dag en nacht onder handbereik. Kun jij je telefoon een halve dag wegleggen zonder ernaar te kijken?
Niet de telefoon is niet verslavend, maar het is de plek die jij je telefoon geeft in je leven die verslavend kan zijn.

Wat zijn de signalen van een telefoonverslaving?

Vele onderzoeken, in verschillende landen, zijn er gedaan naar telefoongedrag. Uit al die onderzoeken bleek dat mensen ontwenningsverschijnselen gingen vertonen als ze niet hun telefoon bij de hand hadden. Wat zijn de symptomen van een telefoonverslaving?

  • Je telefoon ligt binnen handbereik, zodat je meteen kunt reageren als er ‘iets’ binnenkomt
  • Je telefoon kun je geen 5 minuten met rust laten. Snel even kijken of je toch niet iets gemist hebt, hoewel je geen geluidje gehoord hebt of je scherm hebt zien oplichten omdat er een bericht binnenkomt
  • Je wordt onrustig, soms zelfs gestressd, als je je telefoon niet bij de hand hebt, de batterij is leeg of je hebt ‘m per ongeluk uitgezet. Wie weet wat je allemaal gemist hebt. Dit laatste wordt ook wel FOMO, Fear Of Missing Out, genoemd.
  • De angst die je ervaart als je niet bereikbaar bent via je mobiele telefoon heeft zelfs een eigen naam gekregen: nomophobia. Dat staat voor no mobile phobia. Letterlijk vertaald: de angst om zonder telefoon te zijn.

Wat zijn de gevolgen van een telefoonverslaving?

Je wereld wordt meer en meer het beeldscherm van je telefoon. Weet jij hoe lang je op je telefoon ‘zit’? Hoeveel minuten per dag denk je zelf? Houd dat voor bv een week bij. Sommige telefoons registreren dat zelf. Download anders een screentime tracker app. Vergelijk na een week je schermtijd van de app eens met je eigen schatting. Goed geschat of toch geschrokken?

Teveel tijd op je telefoon doorbrengen heeft allerlei gevolgen, zoals:

  • Je spreekt minder met vrienden af. Je aandacht/focus verschuift van het dagelijkse leven naar je telefoonscherm. Je gaat minder snel nog ergens heen, eigenlijk ben je aan het vervreemden van je omgeving. Met elkaar appen, FaceTimen of wat dan ook, is echt anders dan elkaar zien en spreken.
  • Je krijgt minder mee wat er om je heen gebeurt. Je mist dat unieke moment omdat je op je scherm aan het kijken was. Dat moment kun je ook niet meer delen met anderen.
  • Je sociale vaardigheden gaan achteruit. Je verleert een gesprek te voeren, naar iemand te luisteren en naar lichaamstaal te kijken. Door je telefoonverslaving kom je letterlijk ‘minder onder de mensen.’
  • Je leert minder snel nieuwe mensen kennen als je op je scherm kijkt. Iemand in het echt ontmoeten is echt anders dan via je telefoon.
  • Het licht van je scherm zorgt ook dat een bepaald hormoon niet wordt aangemaakt. Hierdoor kom je moeilijker in slaap. En wat doe je dan/ juist weer op je scherm kijken.

6 tips om van je telefoonverslaving af te komen

  1. zet de meldingen (push berichten) uit via ‘instellingen’.
    Je ziet en hoort geen meldingen meer. Je wordt niet meer getriggerd om je telefoon te pakken als die ‘een teken van leven geeft’.
  2. check 2 keer per dag je social media.
    Loop in de ochtend en in de avond al je mails, appjes en andere berichten (FaceBook, Instragram) na en werk ze af. Efficiënt en het geeft je rust. Je laat je leven dan niet meer bepalen door meldingen. Je hebt zelf weer de regie.
  3. Vertel vrienden en familie hoe jij omgaat met je telefoon en meldingen die erop binnenkomen. Vaak verwachten anderen dat er vrijwel meteen gereageerd wordt op een berichtje. Vraag ze als het dringend is je te bellen.
  4. Negeer de aandrang om telkens je telefoon te pakken. Wees bewust van je eigen gedrag en probeer dat om te buigen. Leg je telefoon eens aan de andere kant van de kamer met het geluid uit.
  5. Gebruik je je telefoon als wekker? Zet dan al van tevoren de wekker en niet op het moment dat je in bed stapt. Want dan open je toch even dat appje of kijk je snel nog even op bv Instagram.
  6. Begin de dag zonder telefoon en eindig de dag ook zo. Start je dag rustig met een ontbijt. Kijk pas daarna op je telefoon. Kijk een uur voordat je naar bed gaat ook niet meer op je telefoon. Het licht van het scherm als ook de inhoud van het bericht verstoort je slaapritme.

TIP

NOS op 3 heeft ook een mooie special gemaakt over telefoonverslaving. Bekijk die ook eens. Het zijn 6 goed bestede minuten.