Verslaving en angst

Ervaringen: omgaan met angst

Een aantal ervaringen van mensen over de behandeling van een angststoornis.

Oefenen, oefenen, oefenen

"De gesprekken met mijn behandelaar waren goed. Maar het gaat vooral om oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Je moet het zelf doen. Dat is een cliché, maar het is waar. Ik moest wel een drempel over. Het oefenen ging makkelijker toen ik merkte dat het effect had. Ik had minder vaak last van paniekaanvallen. Nu ben ik echt trots op mezelf. Ik heb mijn angst èn mijn alcoholverslaving overwonnen."

Medicijnen tegen angst

"In een periode van twee jaar had ik heel veel paniekaanvallen. Ik voelde me zo machteloos! Ik kreeg therapie. Ik snapte de theorie, maar de angst bleef. Toen adviseerde mijn psycholoog om medicijnen te gaan gebruiken. Ik wilde daar eerder nooit mee beginnen, maar het is toch goed dat ik dat wel ben gaan doen. Het haalde de toppen van de angst af. Daardoor werkte de behandeling ineens ook veel beter."

Cognitieve gedragstherapie

"Bij mij hielp het erg om met behulp van cognitieve therapie te leren wat een paniekaanval precies is. Klinkt simpel, maar daardoor wist ik hoe ik het kon herkennen. Toen ik snapte wat er gebeurde was ik er niet meer bang voor. En toen paniekte ik meteen veel minder."

Duizelig

"Gedragstherapie is zo belangrijk, is mijn ervaring. Ga eens op een draaistoel zitten en draai rondjes tot je duizelig wordt. Ervaar dan dat je lijf de duizeligheid opvangt en weer weg laat vloeien. Adem door een rietje. Ga ermee door als je benauwd bent. Zo leer je jezelf dat je niet echt stikt als je het benauwd krijgt. Ik weet het: allemaal hartstikke eng. Vond ik ook. Maar het werkt wel!"