Ervaringen
‘Zo mooi om onderdeel te zijn van de processen die jongeren doormaken’
Werken in de jeugdkliniek Mistral van Brijder omvat veel meer dan enkel het aanpakken van verslaving. Dat weet collega Daniela Kara, social worker in de kliniek, als geen ander. Ze deelt haar ervaringen, hoe de begeleiding in de praktijk werkt en welke creatieve therapieën worden ingezet, zoals drama en muziek. ‘Het geeft mij veel voldoening om te zien dat de jongeren stappen maken en dat ik daar een rol in mag spelen.’
Hoe ziet jouw werk in de jeugdkliniek Mistral eruit?
‘Ik ben persoonlijk begeleider van een aantal jongeren. Dat betekent dat ik samen met hen werk aan hun persoonlijke plan en doelen. We kijken samen wat er nodig is om die doelen te verwezenlijken. Dit kan met laagdrempelige stappen, zoals persoonlijke opdrachten of huiswerk. Daarnaast geef ik ook verschillende groepsbehandelingen, zoals de dagopeningen en -afsluitingen, de muziekgroep of dramagroep en vaardigheidstrainingen. Het leuke is dat het heel afwisselend is. Datzelfde geldt voor mijn werkrooster. Elke week ziet er weer anders uit; dat houdt het voor mij boeiend.’
In een aflevering van het RTL-programma Five Days Inside verblijft Geraldine Kemper 5 dagen in de jeugdkliniek Mistral van Brijder Jeugd. Ze spreekt de jongeren over hun verslavings- en mentale problemen, maar neemt ook een kijkje bij de muziekgroep en vaardigheidstraining van Daniela.
Wat is het doel van de muziek- en dramagroep en de vaardigheidstraining?
‘Bij drama gaat het vooral om samenspel en improvisatie. Jongeren leren via het spelen van rollen en het doen alsof hoe ze hun emoties kunnen uiten. Dat helpt ze om dichter bij hun gevoel te komen, iets wat ze normaal misschien moeilijk vinden. En het kan ook helpen hun zelfbeeld te vergroten doordat je het samen doet en positieve feedback terugkrijgt van de anderen.
Bij de muziekgroep ligt de focus niet zozeer op het maken van muziek, maar op hoe muziek je emoties kan beïnvloeden of welke muziek trek kan oproepen. Ik gebruik muziek vooral als een tool om dichterbij emoties te komen.’
Kun je een voorbeeld geven van een oefening uit de vaardigheidstraining?
‘Ja, bij de vaardigheidstraining werken we met situaties die jongeren waarschijnlijk in het echte leven tegenkomen. Bijvoorbeeld: wat doe je als een oude vriend of je dealer je een middel aanbiedt? Ze oefenen dan hoe ze 'nee' kunnen zeggen, waarbij we letten op oogcontact, lichaamstaal en assertiviteit. Ook oefenen we met ‘nep’middelen waardoor de trek opeens omhoog kan schieten. Zo leggen we wel eens een lijntje wit poeder neer op tafel om te kijken wat er gebeurt bij de ander en of de ander op tijd zijn grenzen kan aangeven. Het voelt soms als een toneelstukje, maar voor hen kan het echt als een echte situatie aanvoelen.’
In de uitzending van Five Days Inside zie je dat de jongeren veelal worstelen met psychische klachten. Hoe pak je dit binnen Mistral aan in combinatie met de verslaving?
‘Ons programma draait eigenlijk maar een klein deel om de verslaving zelf. Zo’n 80% van de behandeling richt zich op mentale processen. We bieden bij Mistral onder andere psycho-educatie, cognitieve gedragstherapie en emotieregulatie aan, maar ook EMDR en systeemtherapie. Het gaat erom dat jongeren leren begrijpen waar hun verslaving vandaan komt, welke patronen daaraan ten grondslag liggen en hoe ze daarmee om kunnen gaan.'
Lees ook:
- Five Days Inside in de jeugdkliniek met Geraldine: een blik op herstel en hoop
- Oud-cliënt Fenna ‘Ik wil écht niet meer terug naar waar ik vandaan kwam’
Er zitten veel verschillende individuen in de groep. Hoe ga je om met deze groepsdynamiek?
‘De groepsdynamiek heeft veel invloed op hoe de jongeren zich voelen en gedragen. De omgang met een ander kan ineens heel ander gedrag laten zien. Dat is voor ons weer interessant om op in te haken. Als ik merk dat de sfeer in de groep anders is, spreek ik dat vaak uit tijdens de dagopening of -afsluiting. We bespreken dan waar die verandering vandaan komt. Jongeren hebben vaak onderlinge irritaties, en door dat open te bespreken, komen er vaak mooie inzichten naar boven. Dat helpt hen ook verder in de behandeling.’
Hoe belangrijk is het team voor jou in je werk?
‘Ons team is heel hecht. We hebben regelmatig vergaderingen, maar ook tussendoor is er veel contact, bijvoorbeeld tijdens overdrachten of via de mail. Het is belangrijk dat we allemaal op de hoogte zijn van wat er speelt bij de jongeren, zodat we de juiste aanpak kunnen kiezen. We werken veel samen, omdat het groepswerk is, en dat zorgt ervoor dat we elkaar goed aanvullen. En, ook héél belangrijk, we kunnen af en toe bij elkaar spuien over de dingen die er gebeuren. We doen zwaar werk en het is fijn om af en toe je hart te kunnen luchten bij collega’s.’
Wat vind je het leukste aan je werk bij Brijder?
‘Het mooiste vind ik om onderdeel te zijn van de processen die jongeren doormaken. Ik zie ze vallen en ook weer opstaan, en dat is heel inspirerend. Het is soms confronterend, maar ook leerzaam om te zien hoe zij op zo’n jonge leeftijd al bezig zijn met zulke grote thema’s in hun leven. Het stemmetje in hun hoofd zegt: ‘Ik wil gewoon blijven gebruiken’ en daarom vind ik het alleen maar stoer dat ze die stem weten te overmeesteren en besluiten alsnog iets van hun leven te willen maken. Het geeft mij ook veel voldoening om te zien dat ze stappen maken, hoe klein of groot ook, en dat ik daar een rol in mag spelen.’