Nieuwsoverzicht
Ouders en jongeren denken verschillend over effect reclame alcoholvrij
Componence Asset List
19 juli 2021

Jongeren denken – vaker dan volwassenen - dat door reclame voor alcoholvrij, jongeren deze dranken eerder zullen kiezen als alternatief voor dranken mét alcohol. Maar ze denken ook dat ervaring met alcoholvrije dranken drempelverlagend kan werken om dezelfde dranken mét alcohol te gaan proberen.
Dit is een van de conclusies uit een onderzoek van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en het Trimbos-instituut naar feiten en cijfers rondom reclame en gebruik van alcoholvrije dranken.
In het Nationaal Preventieakkoord (NPA) is afgesproken dat meer onderzoek nodig is naar het mogelijke effect van marketing op consumptie van alcoholvrije dranken. Wereldwijd is daar nog weinig over bekend. Dit onderzoek biedt eerste inzichten hoe consumenten zelf aankijken tegen reclames over deze dranken. Het is nodig om aanvullend onderzoek te doen naar de daadwerkelijke effecten van reclame voor alcoholvrije dranken.
Meer weten? Lees het complete bericht.
Brijder tipt uitgelicht

Brijder tipt
Bekijk hier boek-, documentaire- en podcasttips voor en door ervaringsdeskundigen op het gebied van verslaving.