Pagina kop - dossiers met online

Stoppen met blowen

regulier-cannabis.jpg

Lukt het u niet om te stoppen met blowen of minder te blowen? Weet dan dat u niet de enige bent die met dit probleem worstelt. Met online hulp lukt het u vaak wél. Is het niets voor u om in een online omgeving te stoppen met wiet, dan kunt u in een aantal gesprekken bij Brijder leren om te stoppen met blowen. Heeft u veel last van afkickverschijnselen, bijvoorbeeld omdat u ADHD hebt of door lichte ontwenningsklachten? Laat u dan helpen door een arts. Om te kijken of u wietverslaafd bent, kunt u de online ‘cannabisverslaving-test’ doen.

Afkicken blowen

Stoppen of minderen met wiet roken kan afkickverschijnselen veroorzaken. Niet iedereen krijgt last van afkickverschijnselen; de mate waarin verschilt per persoon. Je kunt het gebruik van wiet afbouwen of in één keer stoppen met blowen. Een behandeling voor het afkicken van wiet kan wel of niet in een afkickkliniek plaatsvinden. Je beslist zelf beslissen welke behandeling het beste bij je past.

Afkicken van wiet, wat zijn verschijnselen?

Stoppen met het gebruiken van hasj of wiet kan ontwenningverschijnselen opleveren. Bij afkicken van wiet of hasj of afkicken van cannabis kun je de volgende afkickklachten ervaren. Het hoeft niet zo te zijn dat u last heb van álle klachten, maar die mogelijkheid bestaat wel. Bovendien zijn het vaak erg vervelende klachten, die de kans op een terugval groter maken. Laat je dan in dat geval helpen door een arts van Brijder. Deze kent de effecten van stoppen met blowen en helpt jouw herstel na het stoppen met blowen.

Afkickverschijnselen van wiet/cannabis en ontwenningsverschijnselen van wiet/cannabis die ontstaan bij het stoppen met blowen zijn:

  • zweten
  • slecht slapen
  • nachtmerries of intense dromen
  • misselijkheid
  • maag- en darmproblemen
  • verminderde eetlust
  • prikkelbaarheid
  • nervositeit
  • rusteloosheid

Of andere, heviger, klachten zoals:

  • heftige angst
  • depressie
  • ontremming
  • verwardheid
  • hallucinaties

Stoppen met blowen tips

  • Wil je afkicken van blowen? Maak dan een lijstje met nadelen van het blowen. Opschrijven waarom je wilt stoppen helpt bij je motivatie om te stoppen en het vol te houden.
  • Houd bij op welke momenten je blowt en waarom. Dat geeft je inzicht in je gedrag. Bedenk nu al wat je anders gaat doen op dat soort momenten.
  • Bereid je voor op moeilijke momenten. Dat maakt de kans op stoppen met wiet roken groter.

Voordelen stoppen met blowen

Zet ook de voordelen van net stoppen met blowen eens op een rijtje. Dat helpt je ook om vol te houden op moeilijke momenten. Een paar voorbeelden, vul je zelf ook nog aan.  

  • je houdt geld over. Zet dat geld wat je anders zou uitgeven aan wiet apart en ga sparen voor iets specifieks. Iedere week/maand zie je je spaarsaldo groeien en komt je einddoel dichterbij. 
  • je gaat samen met vrienden weer leuke dingen doen
  • je hebt veel minder ruzies en conflikten met je ouders, leraren, op je werk, en waar dan ook
  • je hebt steeds minder last van somberheid en angst
  • je conditie en gezondheid verbeteren
  • je kunt je weer beter concentreren. Je korte termijngeheugen verbetert ook weer.

Hulp bij het afkicken van wiet

Heb je hulp nodig om te stoppen met wiet roken? Ben je bang voor de gevolgen van het stoppen met blowen? Lees meer op de pagina behandeling cannabisverslaving. Of vraag advies aan een ervaringsdeskundige die zelf ook een afkickbehandeling bij Brijder gevolgd heeft. Anderen die je voorgingen vonden deze adviezen vaak zeer waardevol. Zij kennen als geen ander de voordelen van het stoppen met blowen.