Stoppen met roken

Als u in behandeling bent bij Brijder en óók wilt stoppen met roken.

Nicotinevervangers verminderen de ontwenningsverschijnselen van stoppen met roken. Deze vervangers  bieden de mogelijkheid om een rookverslaving in stappen af te bouwen: eerst de nicotine afbouwen en dan de gewoonte afleren. Nicotinevervangers vergroten de kans dat een poging tot stoppen met roken slaagt met 50 tot 70%. Combinaties van verschillende nicotinevervangende middelen werken nog beter dan het gebruik van één enkel middel. Een veelgebruikte combinatie is pleisters voor een basisniveau nicotine in het bloed en kauwgom voor de acute nicotinebehoefte.

Ook is er medicatie beschikbaar die ontwenningsverschijnselen verminderen en die de trek in nicotine kunnen verminderen. Maar omdat nicotinevervangers minder bijwerkingen hebben en goedkoper zijn, heeft dat in eerste instantie de voorkeur.

 

Gewoonte afleren
Als u voor een ander middel al cognitieve gedragstherapie heeft, dan kunnen uw behandelaar en u 1 tot 3 van de sessies aan roken besteden. Ook is het mogelijk om een online module over stoppen met roken te doen. Dat kan als zelfhulpmodule die u zelf doorloopt, maar u kunt ook vragen of uw behandelaar met u mee wil kijken. In de module verzamelt u zoveel mogelijk maatregelen om het stoppen met roken vol te houden.


Dat doet u aan de hand van een aantal stappen:

  • redenen om te stoppen in kaart brengen

  • stopdatum bepalen

  • informatie over hulpmiddelen lezen

  • beloningen kiezen

  • omgeving aanpassen

  • patronen veranderen

  • leren met trek omgaan

  • weten wat te doen bij een misstap

  • moeilijke momenten registreren


Ervaring met de behandeling

Karin, 55 jaar, doet cognitieve gedragstherapie bij alcohol. Ze wil ook graag stoppen met roken en bespreekt dat met haar behandelaar. Ze doet de zelfhulpmodule Stoppen met roken. Het werkt goed voor haar om te stoppen met drinken én roken.

Karin: “Dé manier om te stoppen met roken bestaat niet. Dat is wat me zo aansprak aan de zelfhulpmodule: je kiest uit wat bij jou past en gaat daarmee aan de slag. Ik las over verschillende methodes, er zijn allerlei tips en adviezen en op basis daarvan maakte ik stap voor stap mijn eigen plan. Dat deed ik gewoon op mijn telefoon. Heel handig.

Nicotinevervangers
Ik heb het boek van Robert West gekocht: Zo stop je met roken, de gouden formule. Daar is de zelfhulpmodule ook op gebaseerd. Verder gebruik ik nicotinepleisters en daarbij ook nog nicotinekauwgom als ik ineens een sterke nicotinebehoefte heb. Bij eerdere pogingen stopte ik cold turkey, ik vond dat ik dat moest kunnen. Maar ik las dat dit de kans op succes veel groter maakt en dat het zinvol is om zowel pleisters als kauwgom te gebruiken. Dus waarom zou ik het dan niet doen? Stoppen met roken is best moeilijk, maar door deze methode voel ik me gesterkt. Het helpt me ook om door te zetten als ik één keer terugval en een sigaret rook en dan niet meteen te denken: zie je wel, ik kan het niet. Maar juist dán mijn plan er weer bij pakken: dat gaat me echt helpen. “


Spreekt deze behandeling u aan? Bespreek de mogelijkheden met uw huisarts of behandelaar.

Wilt u weten welke behandelingen wij nog meer bieden en of ze aansluiten bij uw wensen? Vul onze Keuzehulp in.