Stoppen met alcohol drinken is al een stap, volhouden kan een opgave zijn. Hieronder tips om het stoppen met alcohol vol te houden.

Nadat u bent gestopt met alcohol drinken zijn er nog (vaak) allerlei momenten waar u te maken krijgt met de verleiding om toch 1 glaasje mee te drinken. Een proost uitbrengen op feestelijke momenten, vrienden die aandringen of blijven vragen of u nog steeds gestopt bent, nee blijven zeggen na opmerkingen als 'een glaasje moet toch kunnen voor de gezelligheid', of u komt op moeilijke momenten in de verleiding. Hoe houd ik het vol, vraagt u zichzelf af. Hieronder wat tips.

  • wees voorbereid op moeilijke momenten
    • vertel anderen dat u geen alcohol meer drinkt. Vraag ze ook om daaraan te denken en u geen alcohol aan te bieden. Vraag of ze u daarin willen steunen.
    • ga in het gezelschap van iemand die ook niet drinkt tijdens de gelegenheid. Samen sta je sterker!
    • zorg dat u weet wat u de ander kan antwoorden als deze u een glas alcohol aanbiedt. Laat u niet overrompelen door de vraag. Met een simpel 'Nee, bedankt. Ik wil eigenlijk wel een glas water, fris.' voorkomt dat u een glas in de hand gedrukt krijgt.
    • Is er iets waarmee u uzelf kunt afleiden? Bedenk zo'n afleidingsmanoeuvre van te voren, zodat u die op zo'n moeilijk moment meteen kunt toepassen. 
    • Wees streng en zeg vantevoren tegen uzelf als u naar een gelegenheid gaat waar alcohol geschonken wordt: 'ik ga geen alcohol drinken., ik ga geen alcohol drinken.' Hiermee benadrukt u de afspraak met uzelf.
  • u bent alleen thuis en komt in de verleiding
    Het helpt al dat u zelf geen alcohol in huis hebt. Vertel anderen dan u gestopt bent zodat ze ook weten dat u geen alcohol in huis hebt als ze spontaan langs komen.
    Thuis een verjaardag vieren? Als gastheer/vrouw kunt u alcohol schenken, maar als ze vertrekken dan geeft u de open en dichte flessen mee. Dat voorkomt dat u makkelijk in de verleiding komt. 
  • Weet ook dat zo'n verlangen naar alcohol vaak niet langer duurt dan een half uur. Voelt u zo'n verlangen aankomen, zoek dan afleiding. Ga bv even buiten wandelen, ga iets opzoeken op internet, neem een douche. De afleiding kan dus vanalles zijn, als het maar voorkomt dat u alcohol gaat drinken. 
  • blijf positief denken
    • wees trots en benoem dat, ook voor uzelf. Bijvoorbeeld: "Ik heb al 2 weken niet gedronken. Goed van me! Op naar week 3". 
    • op zo'n verleidingsmoment moet u sterk in de schoenen blijven staan. "Ik heb het al zo lang volgehouden, dat ga ik nu niet opgeven."

Toch alcohol gedronken?
Op een feestje of bij een andere gelegenheid toch alcohol gedronken? Denk dan niet dat alles verloren is en dat het stoppen mislukt is. Laat het glas staan. Loop even weg, zoek afleiding.
Stoppen is niet makkelijk, soms kan het misgaan. Het is dan de kunst om weer opnieuw door te gaan met stoppen. Probeer op een later moment te achterhalen waarom u weer alcohol dronk. Wat ging er mis, wat kunt u ervan leren en hoe kunt u voorkomen dat dit nog een keer gebeurt. Hierdoor kunt u zich voorbereiden op een wellicht toekomstig moeilijk moment.

Een terugval gehad?
Als u vaker momenten krijgt waarop u alcohol drinkt, wordt dat een terugval genoemd. Een terugval heeft vaak een oorzaak. Probeer te achterhalen waardoor u toch weer bent begonnen met drinken. Praat daar met iemand die u vertrouwt erover! En probeer, samen, de reden van het weer gaan drinken weg te nemen. 

U kunt uw worsteling ook bespreken met een ervaringsdeskundige van Brijder via de mail. 
Bij ernstige klachten moet u contact opnemen met uw huisarts of uw behandelaar.