Nieuwsberichten

Componence Asset List

Zit ik te veel op mijn telefoon? Collega Berend geeft antwoord

Of je nu bezorgd bent over je eigen schermtijd of die van je kind: onze collega Berend Hofman, gz-psycholoog bij de jeugdkliniek Mistral van Brijder, geeft antwoord op alle veelgestelde vragen over telefoongebruik. Lees verder om meer te weten te komen over de signalen van afhankelijkheid, hoe je ermee om kunt gaan en wat je kunt doen om gezond telefoongebruik te bevorderen.

Heeft mijn kind een telefoonverslaving? Wat kan ik doen?

Het is moeilijk te bepalen of iemand een telefoonverslaving heeft. Een belangrijke aanwijzing voor het bestaan van een afhankelijkheid is dat iemand de belangrijkste zaken in het leven niet meer goed op orde heeft. Het gebruik van de telefoon levert werk- of schoolproblemen op, de band met vrienden en familie vermindert, eten en slapen gaat minder goed en soms ontstaan er geldproblemen.

Wanneer je een vermoeden van een afhankelijkheid hebt bij jouw kind, kun je contact met ons opnemen om dit verder te onderzoeken en te kijken hoe wij kunnen helpen. Zo bieden we bijvoorbeeld cursussen en informatieavonden voor ouders, kan je (zowel als jongere of als familie/naaste) vrijblijvend contact opnemen met een preventiedeskundige via de chat, mail of telefoon en kan je ook mailen met een ervaringsdeskundige voor antwoord op jouw vragen over (mogelijke) telefoonverslaving. Voor professionals die werken of te maken hebben met jeugd bieden we ook voorlichting op maat. 

Voel je veel onrust als je de telefoon even niet in je buurt hebt? Dan ben je misschien wel een afhankelijkheid aan het ontwikkelen

Ik zit veel op mijn telefoon of andere beeldschermen, wanneer ben ik verslaafd?

Wanneer je merkt dat jouw telefoon- of beeldschermgebruik je veel problemen oplevert met werk en/of school, dat je vaker ruzies hebt met familie en/of vrienden, je in je hoofd veel bezig bent met wanneer je weer op je telefoon kan kijken en je veel onrust in jezelf voelt als je de telefoon even niet in je buurt hebt, dan zijn dat aanwijzingen dat je misschien wel een afhankelijkheid aan het ontwikkelen bent. Neem gerust contact op om dit verder te onderzoeken.

Waarom is het zo leuk om zoveel op mijn telefoon te zitten?

Wanneer we op onze telefoon naar leuke video’s, memes, berichten of foto’s kijken, zorgt ons beloningscentrum (een klein onderdeel van je hersenen) voor de aanmaak van dopamine. Hierdoor voelen we ons net even wat vrolijker of gelukkiger. Wanneer het stofje wegtrekt willen we het graag nog een keer voelen, waardoor we op onze telefoon op zoek gaan naar een volgend leuk bericht.

Wat kan ik doen in plaats van op mijn telefoon zitten?

Op onze telefoon kijken zorgt ervoor dat er dopamine wordt aangemaakt. Hierdoor voelen we ons wat gelukkiger of vrolijker. Door leuke activiteiten te ondernemen wordt ook dopamine aangemaakt. Soms kost dit wat meer voorbereidingstijd of energie om tot een activiteit te komen, maar het levert wel hetzelfde gevoel op. Denk bijvoorbeeld aan afspreken met vrienden, een leuke hobby vinden, sporten of muziek maken.

Is het schadelijk om zoveel op mijn telefoon te zitten?

Zoveel met je telefoon bezig zijn kan schadelijk zijn. Vooral omdat je het risico loopt dat de grenzen van je telefoongebruik vervagen en je belangrijke zaken in je leven te weinig aandacht gaat geven. Op die manier stapelen de problemen zich op. Daarnaast kan je gewend raken aan de dopamine die vrijkomt en heb je steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Je gaat dan steeds meer op je telefoon, maar merkt dat dit minder oplevert, wat voor vervelende spanning in je lichaam kan zorgen.

Over het algemeen stellen we dat 3 uur je telefoon gebruiken per dag gemiddeld is

Wat is functioneel telefoongebruik?

Het functioneel gebruiken van je telefoon betekent dat je vooral bezig bent met het vinden of overdragen van informatie waar je naar zoekt. Misschien wil je weten hoe de vakantie van een vriend is, of zoek je een video over een bepaald product of wil je een muziekvideo kijken. Misschien wil je iemand bellen om te horen hoe het is. Hier is niets mis mee. Wel kan je soms merken dat je begint te scrollen van de ene video naar de andere, van het ene onderwerp naar het andere. Voordat je het weet gaat de tijd snel voorbij en ben je al lang op je telefoon bezig. Op dat moment is je telefoongebruik niet functioneel meer.

Wat is FOMO en heeft dit met telefoonverslaving te maken?

Vanuit ervaring weten we dat veel jongeren een gevoel kunnen krijgen dat ze informatie zullen missen of buitengesloten zullen worden als ze niet steeds op hun telefoon beschikbaar zijn; een ‘fear of missing out’, ook wel FOMO genoemd. Jongeren kunnen dan midden in de nacht nog op hun telefoon controleren of ze geen berichten hebben gemist of scrollen nog eens door de social media heen om zeker te zijn dat ze niets gemist hebben. De gevoelens van onrust die hierbij horen zijn niet prettig en ook ongezond.

Wat is gewoon qua telefoongebruik?

Voor elk persoon is het verschillend wat gewoon is qua telefoongebruik. Over het algemeen stellen we dat 3 uur je telefoon gebruiken per dag gemiddeld is. Voor sommigen is iets meer vanzelfsprekend, voor sommigen iets minder. Natuurlijk kan dit ook per dag verschillen.